Jos kone saisi valita: Yhteiset arvot ja laatuvaatimukset kohtaavat

uutiset |

närhi tero ja tomi

Raskaan kaluston ja työkoneiden varaosien maahantuoja ja jälleenmyyjä Närhi Oy on oman alansa vahva osaaja. Valtakunnalliseen Raskassarja -ketjuun kuuluvalla yrityksellä on toimipisteet Joensuussa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Lappeenrannassa.

– Tuomme itse maahan valtaosan liikkeissämme myytävistä varaosista. Olemme tärkeä päivittäinen kumppani monelle alan yrittäjälle eri puolilla Suomea. Asiakkaitamme ovat muun muassa urakoitsijat, korjaamot ja varaosakauppiaat, Närhi Oy:n toimitusjohtaja Tomi Haring kertoo.

Joensuun Autohajottamo Oy:n toiminnasta alkunsa saanut yritys on toiminut jo 1960-luvulta lähtien. Perustaja Matti Närhin pojat Jari ja Jarmo ovat edelleen tiiviisti mukana päivittäisessä toiminnassa. Koko henkilökunnan pitkä kokemus näkyy monella toiminnan sektorilla.

– Jokaisessa toimipisteessämme on ammattitaitoinen ja vuosikymmenien kokemuksen omaava henkilökunta, joka tuntee asiakkaiden tarpeet ja toimintaympäristöt. Olemme saaneet vuosien aikana avattua hyviä maahantuonnin yhteyksiä ja pystymme palvelemaan asiakkaitamme todella laajasti.

– Närhi Oy on toimitusvarma yhteistyökumppani, joka pystyy palvelemaan haastavimmissakin tilanteissa. Tarjoamme asiakkaalle paketin, jonka avulla hän pystyy yhdellä kertaa hoitamaan oman hommansa loppuun. Osaamme suositella juuri oikeita osia ja niiden yhteydessä sellaisia tuotteita, jotka kannattaa vaihtaa samalla kerralla.

 

Jatkuva tuotetuki takaa ammattitaidon

Toimitusvarmuus on tärkeä tekijä myös toiseen suuntaan. Yksi tärkeä kumppani Närhi Oy:lle on Oy Kendall Ab, RaumaltaYhteistyön ensiaskeleet kirjoitettiin jo 1980-luvun lopulla. Tuolloin Joensuussa tuli tarve ensin laadukkaille rasvoille, joista yhteistyö laajentui pala palalta muun muassa kemikaaleihin ja voiteluaineisiin.

– Yhteistyömme Kendallin kanssa on tiiviistä. Kyse on pitkäjänteisestä ja koko ajan kasvavasta yhteistyöstä. Pitkä yhteinen historiamme nopeasti muuttuvassa nykyajassa osoittaa sen, että monet asiat on tehty oikein ja homma toimii saumattomasti, Haring kiittelee.

Närhi Oy:lle tärkeä linkki on Kendallin tekninen aluemyyntipäällikkö Tero Salonen, Lahdesta. Hän korostaa yritysten arvojen kohtaavan oikealla tavalla.

– Molemmat arvostavat luottamusta, rehellisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Vahva sidoksemme perustuu siihen, että jos jotain luvataan, niin se myös pitää. Pystymme kasvamaan yhdessä, sillä tiedämme toistemme tavoitteet, tarpeet ja tuotteet, Salonen sanoo.

Etenkin Närhi Oy:n Kuopion toimipisteessä Kendall on erityisen vahva. Haring kiittelee Kendallin tuotteiden laatua sekä niille tarjottua tuotetukea ja koulutusta.

– Myyjän näkökulmasta on oleellista, että hän saa hyvin tietoa tuotteista. Esimerkiksi rasvojen ja voiteluaineiden kaltaisissa tuotteissa korostuu se, että myyjän on tiedettävä tuotteiden ominaisuuksista. Näin hän pystyy palvelemaan asiakkaan mahdollisimman ammattitaitoisesti, Haring sanoo.

– Kendall tarjoaa tuotteilleen aivan loistavan tuen ja pohjan tälle myyntityölle. He kouluttavat henkilökuntaamme säännöllisesti ja tarjoavat tuotetietoa, jotta pysymme ajan tasalla erilaisista ominaisuuksista ja uutuuksista.

Närhi Oy haluaa tarjota vain ja ainoastaan laatua, siksi Kendall on heille oikea valinta. Salonen on hiilivety- ja muoviteknikko. Hän on nähnyt laajalti tuotantoa ja tehnyt sitä aiemmalla urallaan, joten hän osaa astua asiakkaan saappaisiin ja miettiä oikeita ratkaisuja kustannussäästöjä sekä koneiden kuntoa ajatellen.

– Tekninen koulutus, tuki ja apu ovat tärkeitä työkaluja myyjälle. Minä koulutan heidän, kuten muidenkin asiakkaidemme, henkilökuntaa ja tietysti myös omia kollegoitani. Vierailen esittelemässä tuotteitamme esimerkiksi syys- ja kevätpäivällä sekä muissa tapahtumissa. Oli kunnia olla mukana myös Närhi Oy:n 50-vuotisjuhlissa, Salonen taustoittaa.

 

Luotettavuus avainasemassa – faktat ratkaisevat

Kendallin laadusta kertoo vahvaa kieltä jo se, ettei Haring ole kuullut vielä yhtään huonoa palautetta tuotteista. Hän korostaa myös Kendallin tuotteiden hyvää saatavuutta.

– Arvostan sitä aktiivista otetta, mikä heillä on meidän suuntaamme. Tuote- ja tutkimustiedolla on suuri merkitys tällaisissa tuotteissa, jotka eivät voi perustua mielikuvaan, vaan kaiken on perustuttava faktaan, jotta koneet ja laitteet toimivat kuten niiden kuuluu, Haring sanoo.

Salonen nyökyttelee yhteisymmärrystä. Hän nostaa Kendallin oikeaksi valinnaksi muun muassa säästösyistä, voitelutasosta ja luotettavuudesta.

– Tuotteidemme perusöljy yhdessä hyvin tarkoin valittujen lisäaineiden kanssa on niin vahva, että se kestää ääriolosuhteissa. Puhutaan öljykemiasta. Ennakoimattomat huoltokustannukset ovat sitä pienemmät, mitä paremmin voiteluainekalvot kestävät. Laadun luotettavuus ja tekninen osaaminen ovat niitä asioita, joita asiakkaat arvostavat ja vaativat, Salonen huomauttaa.

– Lisäksi toimitusvarmuuden tulee olla korkealla tasolla. Tarjoamme laatutuotteita, joten meidän tulee olla teknisesti vahvoja osaajia. Ainoastaan siten voimme antaa ymmärrystä sille, miksi valita hieman kalliimpi, mutta laadukkaampi tuote.

Närhi Oy kehittää palveluitaan jatkuvasti. Perinteikäs yritys on vahvasti mukana myös digitalisaation hengessä. Asiakkaille suunnattu verkkokauppa palvelee 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.

Haring allekirjoittaa täysin Kendallin Jos kone saisi valita -sloganin.

– Jos kone saisi valita, se valitsisi Kendallin, sillä Kendall pitää koneet käynnissä, Haring painottaa.

Kysy lisätietoja

Ota yhteyttä!