Kendallin tuotteet löytyvät nyt myös Bauhaus-tavarataloista
”Bauhausin kautta brändimme saa lisää näkyvyyttä kuluttajapuolella, jossa näemme paljon potentiaalia. Näkyvyyden kasvu tukee myyntiä kaikilla sektoreilla”, uskoo Kendall Suomen toimitusjohtaja Meli Valo.
Kendallin laatuvoiteluaineita saa nyt myös Bauhaus-tavarataloista Espoossa, Vantaalla, Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. Tuotteita voi tilata myös Bauhausin nettikaupasta.
– Tämä on meille tärkeä uusi avaus. Ammattikäytössä Kendall tunnetaan hyvästä hinta-laatu-suhteesta. Ennestään tutut jälleenmyyjämme palvelevat myös kuluttajia, mutta enimmäkseen kuitenkin yritysasiakkaita. Bauhausin kautta brändimme saa lisää näkyvyyttä kuluttajapuolella, jossa näemme paljon potentiaalia. Näkyvyyden kasvu lisää samalla tunnettuutta, mikä tukee myyntiä kaikilla sektoreilla, kertoo Kendall Suomen toimitusjohtaja Meli Valo.
Hänen mukaansa sopimus Bauhausin kanssa syntyi lopulta hyvin jouhevasti, koska Kendallin tuotteet olivat neuvottelukumppanille hyvin tuttuja.
– Minulla on ollut vanhoja jenkkiautoja. Niissä olen pitkään käyttänyt monia Kendallin tuotteita ja harmitellut, kun niitä on ollut hankala Suomesta saada. Nyt tämä henkilökohtainen ongelma ratkesi mukavasti, kun haimme valikoimaamme positiivisesti erottuvaa brändiä. Kendall on hyvä valinta asiakkaille, jotka oikeasti välittävät laadusta, sanoo Bauhausin tuoteryhmäpäällikkö Jarkko Partanen.
Tavaratalomyynnissä Valo ennustaa ensimmäiseksi hittituotteeksi nousevan ”kisaöljyn” (SAE 20W-50), joka on tarkoitettu vaativaan autourheiluun, tehokkaisiin katuautoihin ja Harley Davidson -moottoripyöriin. Kisaöljyn ainutlaatuinen lisäainepaketti parantaa suorituskykyä ja suojaa moottoria.
– Henkilöautopuolella valveutuneet kuljettajat arvostavat laatua. Meille haastavia ovat autoilijat, jotka eivät tiedä moottoreista tai voiteluaineista kovin paljon. Vaatii vähän enemmän töitä perustella heille, miksi kannattaa valita parempi öljy, sanoo Valo.
Partanen on samoilla linjoilla. Hän veikkaa, että nopeimmin Kendallin tuotteet Bauhausin hyllystä löytävät alan harrastuneimmat asiakkaat.
– Kaltaiseni klassikkoautojen omistajat, työkseen ajavat , suorituskykyisten autojen ja isojen dieselien omistajat, raskaan kaluston käyttäjät sekä urheiluautoporukka, Partanen luettelee.
Myyntipäällikkö Marcus Essen toivotti Kendall-tuotteet tervetulleiksi Bauhausin Turun myymälään.
Kaikkihan nämä ovat laatutuotteita
Valo ennakoi hyvää menekkiä myös esimerkiksi monikäyttöiselle Brunox-yleisspraylle sekä kulttimaineen saavuttaneelle SHP-voitelurasvalle.
– Mutta kaikkihan nämä ovat laatutuotteita, huomauttaa Valo.
Se ei ole mainoslause, vaan strateginen valinta.
– Silloin tällöin meille tarjotaan myytäväksi halvempaa tuotetta, mutta niistä olemme kieltäytyneet. Jotkut kilpailijat myyvät esimerkiksi autokorjaamoille eri tavaraa kuin kuluttajille. Me pyrimme siihen, että jokainen tuote on korkealaatuinen, linjaa Valo.
Osalle asiakkaista hinta ratkaisee ostopäätöksen. Tämän ryhmän edessä Kendall nostaa suosiolla kädet ylös.
– Jotkut ajattelevat, että kaikki öljyt ajavat saman asian. Asiakkaidemme palaute todistaa, että laatueroja löytyy. Huonosta laadusta johtuvista ongelmista kuulen, kun puhun koneiden käyttäjien ja huoltohenkilöiden kanssa. Kaikissa tuotteissa on laatueroja. Miten öljyt voisivat olla se ainoa poikkeus, kysyy Valo retorisesti.
Partasen mielestä Kendallin laatu on ”aika toisella sivulla” kuin monen kilpailevan brändin. Hän pystyy todistamaan väitteensä.
– Vaihdoin viime syksynä oman käyttöautoni öljyn Kendalliin. Polttoaineen kulutus putosi puolitoista litraa sadalla kilometrillä. Mitään muuta selitystä en keksi. Samaa työmatkaa olen ajanut ja samalla tavalla. Kesäisin ajan klassikko-Mustangilla. Sen päästöarvot paranivat merkittävästi, kun vaihdoin Kendalliin, kertoo Partanen.
Partasen mukaan yhteinen haaste on selvä: hyvän tuotteen tarina on tehtävä tutuksi potentiaalisille asiakkaille.
– Kendall tulee näkymään meidän printeissä ja somessa. Työtä varmasti on edessä. Olen korostanut Melille, että tämä ei ole pikajuoksu, vaan maraton.
”Kendall on hyvä valinta asiakkaille, jotka oikeasti välittävät laadusta”, sanoo Bauhausin tuoteryhmäpäällikkö Jarkko Partanen.
Alan näkymät kirkastumaan päin
Toimitusjohtaja ennakoi Kendall Suomen liikevaihdon maltillisen kasvun jatkuvan tänä vuonna. Hän arvioi alan näkymien olevan kirkastumaan päin.
– Esimerkiksi kuljetusliikkeillä on ollut vaikeaa. Nyt näyttäisi olevan valoa tunnelin päässä. Jos on ollut vain auto tai pari ajossa, pian saadaan taas useampi liikkeelle. Se taas kasvattaa meidän myyntiämme.
Valon mukaan monilla Kendallin tärkeillä asiakkailla on mennyt haastavina aikoinakin ainakin kohtalaisen hyvin.
– Se on kantanut meitä, tuonut tilauksia tasaiseen tahtiin. Uusiakin asiakkaita olemme saaneet. Monessa tapauksessa he ovat löytäneet Kendallin muiden asiakkaiden suosituksesta. Se tuntuu aina erityisen hyvältä, sanoo Valo.
Laki ohjaa ohuempiin öljyihin
Kendall Suomessa katsotaan lähitulevaisuuteen luottavaisin mielin. Valikoimassa on Kendall-, Phillips 66-. Kennoco- ja Brunox-laatutuotteita. Kaikkien tuotekehitys jatkuu aktiivisena, alan etulinjassa.
– Lainsäädäntö ohjaa polttoainetaloudellisempaan ja ympäristöystävällisempään suuntaan. Se tarkoittaa käytännössä ohuempia öljyjä, kiteyttää Valo.
Tämä suuntaus asettaa erittäin kovat vaatimukset muun muassa voitelukalvolle. Ohuenkin öljyn on pystyttävä suojaamaan metallipintoja vahvalla ja kestävällä voitelukalvolla.
– Silloin laatu korostuu. Se sopii meille, vakuuttaa Valo.
Suurin osa Kendall Suomen myymistä tuotteista tuodaan Yhdysvalloista. Donald Trumpin paluu USA:n presidentiksi on herättänyt epävarmuutta. Trump haluaa kiristää kauppapolitiikkaa, mikä voisi nostaa amerikkalaisten tuotteiden hintoja Suomessa.
– En odota mitään suurta muutosta meidän liiketoimintaamme. Emmekä ole yhden kortin varassa, koska myymme myös Euroopassa valmistettavia Kennoco-tuotteita. Sekin on erittäin laadukas sarja, sanoo Valo.