Asiakastarina: Yrittäjävetoisuus säilyy Raskassarjassa
Varaosa Närhi myy ja maahantuo raskaan kaluston varaosia. Yritys on osa Raskassarja-konsernia.
“Vaikka takana on yli 60 toiminnan vuotta, firma on säilynyt kehittyvänä. Pyritään koko ajan eteenpäin, haetaan uusia tapoja tehdä töitä”, kuvaa kolme vuotta kipparina ollut Kari Melanen.
Tammikuusta lähtien Melanen on johtanut myös Raskassarja-konsernia.
“Varaosa Närhi oli pitkään Raskassarja-ketjun jäsen. Viime vuodenvaihteessa neljä ydintoimijaa eli Närhi, Hyvinkään HRP, Ikaalisten Autovaruste ja Originator pistivät hynttyyt yhteen. Näin muodostuneen konsernin liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa. Työllistämme reilut sata ihmistä kahdeksassa toimipisteessä”, kertoo Melanen.
Hänen mukaansa asiakkailta on tullut positiivista palautetta.
“Raskassarja ei ole kasvoton konserni, jonka omistaa joku ulkomaalainen sijoitusyhtiö. Yrittäjävetoisuus säilyy, sillä kahdeksasta omistajasta kuusi työskentelee konsernissa. He ovat sitoutuneita kehittämään toimintaa”, vakuuttaa Melanen.
Paikallisuus säilyy vahvuutena
Yrityksen perustanut Matti Närhi nukkui viime vuonna pois 86-vuotiaana. Matin pojat Jari ja Jarmo ovat jatkaneet isänsä jäljissä. He omistivat puoliksi Varaosa Närhen ja ovat nyt osakkaina Finnish RK-Groupissa (Raskassarjassa). Jari Närhi työskentelee Raskassarjan myynnissä ja Jarmo Närhi ostossa, kumpikin Joensuun toimipisteessä.
“Paikallisuus on jatkossakin vahvuutemme”, korostaa Melanen.
Alalle kuuluu toimitusjohtajan mukaan hyvää ja huonoa.
“Suhdanne on ollut aika haastava joillekin asiakkaillemme. Esimerkiksi rakennusalalla on ollut tavallista hiljaisempaa. Epävarman taloustilanteen takia kalustoinvestointeja on lykätty, mikä näkyy meillä positiivisena. Kun olemassa olevan kaluston elinkaarta pidennetään, korjaamo-, huolto- ja varaosapalvelun kysyntä kasvaa”, kertoo Melanen.
Raskassarja haluaa olla eturintamassa ottamassa vastaan myös paljon puhuttua liikenteen käyttövoimamuutosta.
“Seuraamme tarkasti kehitystä. Raskaan liikenteen sähköistyminen on vähän pidemmässä kuusessa. Muutos tapahtuu, muttei niin rajusti ja nopeasti kuin henkilöautopuolella. Paikallisbussit ja jakeluautot kulkevat sähkölläkin, mutta puuautot ja pidempää reittiä ajavat rekat liikkuvat vielä pitkään dieselillä”, arvioi Melanen.
Parhaan palautteen kuulee tiskillä
Tuomas Pääkkönen on myynyt Närhen Kuopion liikkeessä Kendall-tuotteita vuodesta 2008. Parhaiten kaupaksi käyvät voitelurasvat ja moottoriöljyt.
“Tuotteet ovat erittäin hyviä, Kendallia kyllä kehtaa myydä. Parhaan palautteen kuulee tiskillä. Kendallin hyödyt ovat kiistattomia. Asiakkaiden käyttäjäkokemuksia on kiva hyödyntää myyntityössä”, kertoo Pääkkönen.
Suurin hyöty on koneen hitaampi kuluminen ja ongelmien väheneminen. “Ei tuota rahhoo, se kone on pajalla”, kuten Pääkkönen asian muotoilee.
Närhi on tehnyt pitkäjänteistä työtä Kendallin markkinoinnissa Pohjois-Savossa. Myynti onkin kasvanut tasaisesti.
“Yhteistyössä tämä on rakennettu. Kendall on ollut vahva tuki ja satsannut esimerkiksi tuotekoulutukseen. Monet muut saisivat ottaa mallia”, sanoo Pääkkönen.
Hän kehuu, että Kendallin kanssa on helppo toimia, kun luottamus on ansaittu.
“Kun oli rajuja öljyn hinnan korotuksia maailman melskeiden vuoksi, Kendall ei nostanut hintoja yhtä paljon kuin toiset. Se on jäänyt mieleen”, kertoo Pääkkönen.
Tuomas Pääkkönen on myynyt Kendall-tuotteita 17 vuoden ajan.
*Artikkeli on julkaistu alun perin Kendallin Koneen rakastaja -asiakaslehdessä.