90-luvulla yrityksen tunnettuus parani
Koneen rakastajan ensimmäisessä numerossa kerrottiin Kendallin 1980-luvusta, jota yrityksen perustaja Ari Valtonen kuvasi selviytymistaisteluksi. Vuonna 1989 Valtonen taivutteli yhtiökumppanin myymään osuutensa yrityksestä ja siirsi Kendallin Raumalle.
– Heti, kun esisopimus oli allekirjoitettu, alkoivat entisen osakkaan yhteistyökumppanit kampittaa kaikin keinoin, muistelee Ari Valtonen vakavana.
Esisopimukseen kirjattiin, että entinen yhtiökumppani hoitaa vuoden ajan tavaran lähettämisen varastosta Kaarinasta.
– Olin ottanut lainaa ja oli tietysti kova tarve saada heti tavaraa liikkeelle ja asiakkaille. Selvisi, että entinen yhtiökumppani oli lähtenyt lomalle Eurooppaan. Siihen aikaan ihmisillä ei ollut kännyköitä, joten yhteyttä en saanut millään. Soitin miehen anopille ja sain varaston avaimen, jotta pääsin hakemaan vähän tavaraa. Lähdimme matkaan isolla rekkakalustolla ja tyhjensimme varaston kerralla. Ilman sitä temppua meitä ei olisi, sanoo Valtonen.
Tractor pullingin EM-kilpailut ajettiin Jurvan moottoriradalla 1996. Eurosport televisioi kisat. Antti Turkka voitti hopeaa tällä menopelillä.
Hän kuuli, että kampittajat levittivät väärää tietoa. Esimerkiksi vaneritehtaiden asiakkuuden Valtonen menetti sen takia muutamaksi vuodeksi. Oikeutta käytiin, kilpailuvirastoon vedottiin ja poliisiakin tarvittiin kerran hakemaan firman auto luvattomalta käyttäjältä.
Ahdinko alkoi helpottaa, kun Kendallin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Tony A.L. Acevedo tuli Suomeen ja sanoi kaikille tiukasti: Valtonen hoitaa!
Samaan aikaan Suomi kärsi syvimmästä lamasta vuosikymmeniin. Valtion kassa uhkasi tyhjetä, työttömyys nousi ennätyslukemiin. Devalvaatiot nostivat valuuttalainojen hintaa ja firmoja kaatui.
– Ihan nippa nappa selvittiin. Se on ollut minulle iso kunnia-asia, että palkat maksettiin ajallaan. Päivääkään eivät ole koskaan olleet myöhässä. Mutta itselle en aina pystynyt maksamaan. Oli se perheelle vaikeaa aikaa. Ihme, kun on yhtään tukkaa päässä, huokaa Valtonen.
Tony Acevedo (vas.), Don Garlits, Simo Riikonen ja Ari Valtonen Alastaron moottoriradalla. Riikonen maalasi Garlitsille lahjoitetun taulun.
Usko tuotteisiin kantoi hedelmää
Pikkuhiljaa Kendall sai uusia asiakkuuksia, kun pitkäjänteinen perustyö alkoi kantaa hedelmää.
– Meillä oli usko tuotteisiin ja vahvoja referenssejä. Ajattelin, että kun reilusti ja luotettavasti tekee sitä mihin uskoo, se kantaa. Siltä linjalta ei ole poikettu.
Markkinoinnissa Kendall satsasi moottoriurheiluun. Kova juttu oli drag racingin isäksi kutsutun jenkkilegenda Don “Big Daddy” Garlitsin tuominen Alastarolle. Kendall näkyi Urheiluruudussakin, jota katsoi yleensä miljoona suomalaista.
– Kyllä se oli kohokohta, jota lämpimästi muistelen. Silloin oli vain vähän rahaa käytettävissä, joten piti fokusoida. Kiihdytysajon ja tractor pullingin kaltaisissa lajeissa koneet joutuvat äärimmäisen koville.
Ex-yhtiökumppanin kanssa tehtiin sopimus, joka takasi mielenrauhan. Vaikeina aikoina Valtonen ehti miettiä, mikä on elämän tarkoitus.
Perustoiminta lähti Raumalla hyvin rullaamaan. Alkuun Kendall oli kaupungin keskustassa, sitten Sampaanalan teollisuusalueella ja vuosikymmenen lopulla yritys muutti sataman naapuriin.
– Logistiikka on pelannut pitkään hienosti. Rauma on hyvä paikka maahantuontiyritykselle, koska satamasta on hyvät yhteydet Yhdysvaltoihin ja Keski-Eurooppaan, sanoo Valtonen.
2000-luvulla yrityksen talous saatiin hyvään kuntoon, kun markkinoinnissa onnistuttiin ja Kendall sai uusia asiakkailta. Miten se tehtiin? Siihen palataan seuraavassa Koneen rakastajan numerossa.
Ari Valtonen ja drag racing -legenda Chuck Etchellsin auto Las Vegasin automessuilla vuonna 1996.
Don Garlitsia haastateltiin Urheiluruutuun Alastarolla kesällä 1992.
Markkinoinnissa Kedall Satsasi 1990-luvulla moottoriurheiluun.
*Artikkeli on julkaistu alun perin Kendallin Koneen rakastaja -asiakaslehdessä.