Hetkellinen voiman tunne viehättää

Kendall-kasvo: Mikko Rautiainen

Savon Raskashuolto ilmoittaa verkkosivuillaan mistä firmassa on kyse: ”Ruotsalaisen V8:n huolto & korjaus (ei siis Volvon) 40 vuoden kokemuksella”.

Kun raskaan kaluston korjausta tehdään jo viidennessä polvessa, Scanian moottorit ja voimansiirto tunnetaan taatusti perin pohjin.

– Eihän me muuta tehdäkään, sanoo Mikko Rautiainen, joka alkoi häärätä isän apupoikana jo viisivuotiaana.

Talvella 2018 Mikko osti Jaakko Linnalta Pikku-Kaanian. Nimi johtaa tässä tapauksessa harhaan, sillä auto on oikeasti iso ja vahva. Pikku-Kaania 2.0 kisaa truck pullingin SM-sarjan Race Trucks 8000 kilon sarjassa.

– Moottorissa on yli 2000 hepan tehot, kertoo Mikko autosta, jota kisoissa ajaa hänen poikansa Valtteri.

Mikä lajissa viehättää?

– Hetkellinen voiman tunne. Se kun saa mahottoman tehon koneesta irti viidessätoista sekunnissa, vastaa Mikko.

Team Rautisen Mikko-kaania

Team Rautiaisen Mikko-kaania.

Moinen asettaa kovat vaatimukset myös voiteluaineille.

– Käytämme samaa Kendallin moottoriöljyä kuin työkäytössä. Se toimii niin tieliikenteessä kuin näissä yliviritetyissä moottoreissa, kehuu Mikko.

Kyseinen öljy on Eurosynth XHP 10W-40. Muutenkin Mikolla on vain hyvää sanottavaa Kendallin ja Kennocon tuotteista.

– Samalla tavalla toimivat, vaikea sanoa, kumpi olisi parempi. Molemmat on tosi hyviä.

Palataan radoille. Neljättä kesää Team Rautiainen kisaa myös toisella autolla, Mikko-kaanialla. Kesällä 2022 Mikko sijoittui viidenneksi truck pullingin SM-sarjan Race Trucks 6 700 kilon luokassa.

– Tyttäreni Emilia ajoi samalla Mikko-Kaanialla ensin SM-pronssille ja viime vuonna jo hopealle. Ykkössijaa tavoitellaan, eihän tätä muuten kehtaisi harrastaa, sanoo Mikko.

Seuraava
Seuraava

Vähän arvokkaampi öljy tulee halvemmaksi