Hetkellinen voiman tunne viehättää
Kendall-kasvo: Mikko Rautiainen
Savon Raskashuolto ilmoittaa verkkosivuillaan mistä firmassa on kyse: ”Ruotsalaisen V8:n huolto & korjaus (ei siis Volvon) 40 vuoden kokemuksella”.
Kun raskaan kaluston korjausta tehdään jo viidennessä polvessa, Scanian moottorit ja voimansiirto tunnetaan taatusti perin pohjin.
– Eihän me muuta tehdäkään, sanoo Mikko Rautiainen, joka alkoi häärätä isän apupoikana jo viisivuotiaana.
Talvella 2018 Mikko osti Jaakko Linnalta Pikku-Kaanian. Nimi johtaa tässä tapauksessa harhaan, sillä auto on oikeasti iso ja vahva. Pikku-Kaania 2.0 kisaa truck pullingin SM-sarjan Race Trucks 8000 kilon sarjassa.
– Moottorissa on yli 2000 hepan tehot, kertoo Mikko autosta, jota kisoissa ajaa hänen poikansa Valtteri.
Mikä lajissa viehättää?
– Hetkellinen voiman tunne. Se kun saa mahottoman tehon koneesta irti viidessätoista sekunnissa, vastaa Mikko.
Team Rautiaisen Mikko-kaania.
Moinen asettaa kovat vaatimukset myös voiteluaineille.
– Käytämme samaa Kendallin moottoriöljyä kuin työkäytössä. Se toimii niin tieliikenteessä kuin näissä yliviritetyissä moottoreissa, kehuu Mikko.
Kyseinen öljy on Eurosynth XHP 10W-40. Muutenkin Mikolla on vain hyvää sanottavaa Kendallin ja Kennocon tuotteista.
– Samalla tavalla toimivat, vaikea sanoa, kumpi olisi parempi. Molemmat on tosi hyviä.
Palataan radoille. Neljättä kesää Team Rautiainen kisaa myös toisella autolla, Mikko-kaanialla. Kesällä 2022 Mikko sijoittui viidenneksi truck pullingin SM-sarjan Race Trucks 6 700 kilon luokassa.
– Tyttäreni Emilia ajoi samalla Mikko-Kaanialla ensin SM-pronssille ja viime vuonna jo hopealle. Ykkössijaa tavoitellaan, eihän tätä muuten kehtaisi harrastaa, sanoo Mikko.