Kendall & Kennoco – mitä eroa?

Oy Kendall Ab tuo maahan myös Kennoco-voiteluaineita. Miten ne eroavat Kendall-tuotteista?

– Niissä käytetään samoja raaka-aineita ja lisäainepaketteja, joten molemmat merkit ovat korkealaatuisia. Eroa on siinä, että Kennoco-tuotteet valmistetaan rapakon tällä puolen, Alankomaissia, Saksassa ja Sveitsissä, vastaa Kennocoa edustava Jan-Willem Engel.

Perusöljy on kummassakin laadukasta. Kendall-tuotteissa hyödynnetään myös Phillips 66 Lubricants -yrityksen omaa perusöljytuotantoa ja jalostustoimintaa.

Jan-Willemin, tuttavallisemmin Williamin, isoisä perusti vuonna 1938 Noviol BV:n, joka alkoi tuoda Kendallin laatuvoiteluaineita Hollantiin. 1980-luvulla Noviol suunnitteli Euroopan markkinoita varten rinnakkaisen tuotesarjan, Kennocon.

Mies nojaa kaiteeseen Kendall-kyltti vieressään ja katsoo kameraan.

Koneen Rakastaja jututti “Williamia” Äyhönjärventiellä kesäkuussa.

Tytärbrändin nimi viestittää, että kyse on Kendallin ja Noviolin kombinaatiosta eli yhdistelmästä.

Engelin mukaan Noviolin myynnistä noin puolet on Kendallia, puolet Kennocoa.

– Jaamme Kendallin filosofian. Emme pyri olemaan halvin, koska aina tulee joku, joka painaa hinnan vielä alemmaksi. Meidän juttumme on korkea laatu. Tarjoamme voiteluratkaisuja, jotka toimivat. Se auttaa luomaan luottamuksellisia pitkäaikaisia asiakassuhteita, Sanoo William, joka ryhtyi johtamaan perhefirmaa vuonna 1997.

Olemme alkaneet puhua kitkaa vähentävistä tuotteista

Pitkäaikainen on asiakassuhde myös Kendall Oy:n kanssa.

– Isäni tapasi Ari Valtosen 1980-luvulla. Muistan, että isä kävi jo silloin muutaman kerran täällä Raumalla. Kauan on siis yhteistyötä tehty. Suomi on meille hyvin tärkeä markkina, vakuuttaa Engel.

Kendall Oy:tä johtaa tänään Arin tytär Meli Valo.

– Yritystemme arvot, tuotteet ja asiakaskunta ovat samankaltaisia. Melin kanssa ajattelemme asioista ja bisneksestä samalla tavalla. Muutenkin hollantilaiset ja suomalaiset ovat aika samanlaisia ihmisiä, joten meidän on helppo toimia keskenämme, arvioi William.

Yhteistä Melille ja Williamille on sekin, ettei työ perhefirmassa ollut heille itsestäänselvyys.

Meli kertoi aikoinaan Länsi-Suomen haastattelussa, ettei “työ öljybisneksessä todellakaan ollut ykköshaave”. Meli opiskeli ensin farmaseutiksi ja sitten ravitsemustieteitä Helsingissä. Satakuntaan palattuaan hän oli kahdeksan vuotta töissä Pyhäjärvi-instituutissa.

Hienosti Meli on kuitenkin Kendall Oy:tä johtanut ja ansainnut asiakkaiden luottamuksen alalla, joka on edelleen varsin miesvaltainen.

– Isäni kannusti minua luomaan oman tulevaisuuteni. Opiskelin ammattikorkeakoulussa tekniikan ja konetekniikan insinööriksi. Valmistuttuani työskentelin teurastamoalalla sekä energiansäästökonsulttina. Kolmekymppisenä menin kuitenkin isän leipiin, eikä ole kaduttanut, kertoo William.

Noviolin tärkeimpiä asiakasryhmiä ovat raskas liikenne, maatalous, henkilöautot ja teollisuus – sekä erikoisuutena pienlentokoneet.

Engel ei usko markkinoiden muuttuvan lähitulevaisuudessa.

– Seuraavien kymmenien vuosien ajan liikenteessä on vielä valtavan paljon bensiinillä ja dieselillä kulkevia rekkoja, kuorma- ja pakettiautoja, jotka kuljettavat tavaraa. Myös henkilöautoissa polttomoottoreita on vielä pitkään.

Liikenteen sähköistyessä voiteluainemarkkina kutistuu. Melin ja Williamin mielestä se saattaa olla jopa eduksi pienemmille ketterille toimijoille.

– Isot yhtiöt katselevat jo muihin suuntiin. Niiden myynnistä ehkä 99 prosenttia on polttoaineita ja vain prosentti voiteluaineita. Itse asiassa mekin olemme alkaneet puhua voiteluaineiden sijaan kitkaa vähentävistä tuotteista, kertoo William.

Sellaisille on kysyntää niin pitkälle tulevaisuuteen kuin pystyy ajattelemaan.

– Tulemme panostamaan enemmän teollisuuteen. Prosessiteollisuuden tuotantolinjat pyörivät yötä päivää ja niitä pitää voidella. Meillä on siihenkin ratkaisut.

Mikä Kennoco?

  1. Kennoco (KENdall NOviol COmbination) on 1980-luvulla suunniteltu voiteluainemerkki.
  2. Kennoco-tuotteet valmistetaan Alankomaissa, Saksassa ja Sveitsissä.
  3. Valmistuksessa hyödynnetään Kendall-voiteluaineisiin liittyvää tietotaitoa ja tuotevalikoimaa. 
  4. Tuotteet suunnitellaan ottaen huomioon sekä eurooppalaiset ACEA- että eurooppalaisten autonvalmistajien laatuvaatimukset, jotta ne sopivat paremmin Euroopan markkinoille.

*Artikkeli on julkaistu alun perin Kendallin Koneen rakastaja -asiakaslehdessä.

Seuraava
Seuraava

Kolumni – Pysymme vaatimusten edellä